Ministry of Planning
Development & Reform
News Alerts: وفاقی وزیر برائے منصوبہ بندی و ترقی احسن اقبال کی وزارت منصوبہ بندی کے افسران اور میڈیا کے نمائندوں ترقیاتی منصوبوں میں شفافیت کے لئے اٹھائے گئے اقدامات اور ان کے نتائج پر گفتگو ---------- ‏وفاقی حکومت نے۲۰۱۳میں پلاننگ کمیشن کو دوبارہ خودمختار حیثیت دی تاکہ پیشہ ورانہ مہارت کےحامل افراد کے ذریعےمنصوبہ بندی کا عمل مؤثربنایا جاسکے ‏ہم نے منصوبہ بندی کے عمل میں شفافیت کو فروغ دیا اور ٹوکن رقم رکھ کر نئے منصوبے بنانے کے عمل کی حوصلہ شکنی کی، احسن اقبال ---------- ‏وزارت منصوبہ بندی کے قابل اور اہل اہلکاروں اور افسران کی محنت کی بدولت ہم اس قابل ہوئے کہ قومی خزانےکے 550 ارب روپےبچا سکے، احسن اقبال ---------- ‏وزارت منصوبہ بندی کی کوششوں کے نتیجے میں نیو اسلام آباد انٹرنیشنل ائیرپورٹ اور منڈا ڈیم جیسے منصوبوں کو ازسر نو زندہ کیا، احسن اقبال ---------- ‏وزرات منصوبہ بندی نے ماضی کے برعکس سیاسی دباؤ ہر منصوبے بنانے کی بجائے ماہرین کی مشاورت سے قابل عمل منصوبوں کا آغاز کیا، احسن اقبال ---------- ‏وزارت منصوبہ بندی نے ۷۵۲ منصوبوں میں شفافیت اور اخراجات میں توازن رکھ کر۵۵۰ ارب روپے کی بچت کی، احسن اقبال ---------- آج کا دن ہمارے لیے خوشی منانے کا ہے اس وزارت کے افسران اور اہلکاروں کا یہ اعزاز ہے کہ ہم نے اپنی محنت سے 550 ارب کی بچت کی اس رقم کی بچت کو کسی نئے منصوبے میں لگایا جائے گا، احسن اقبال ---------- ہم نے پہلے مکمل طور پر تخمینہ لگایا، انکی فیزیبلٹی رپورٹ بنائی گئی اور پھر فنڈز کی فراہمی کو یقینی بنایا، احسن اقبال ---------- ‏نیلم جہلم پراجیکٹ 80 ارب سے بنایا جانا تھا لیکن غلط منصوبہ بندی اور سیاسی عوامل کی وجہ سے آج اس پر 400 سے شائد ارب لگ رہے ہیں، احسن اقبال ---------- ‏نیلم جہلم منصوبے کے بنیادی حقائق کا تخمینہ ہی نہیں لگایا گیا تھا جسکے سبب اب اتنی بڑی رقم لگ رہی ہے، احسن اقبال ---------- ‏ہمیں این 85 جیسے منصوبے ورثے میں ملے، ہم نے ان کا ازسرنو جائزہ لیا اور منصوبوں کو قابل عمل بنایا، احسن اقبال ---------- ‏لواری ٹنل کے منصوبے ہر بھی تقاریر تو ہر دور میں ہوئی پر فنڈ کسی نے جاری نہیں کیے، احسن اقبال ---------- اسلام آباد ایئرپورٹ کو ایک سفید ہاتھی بنا دیا گیا تھا نہ پانی کا انتظام ہوا نہ رابطہ سڑکیں بنائی گئی نہ ہی بجلی کا بندوبست ہوا، احسن اقبال ---------- رواں سال نیو اسلاآباد ایئرپورٹ پر آپریشن کا آغاز کر دیا جائے گا، احسن اقبال ---------- بلوچستان کی کچی کنال کے لیے فنڈ جاری کیے جس سے صوبے بھر کو پانی کی سہولت میسر ہو جائے گی، احسن اقبال ---------- ‏کرم ٹنگی ڈیم کا منصوبہ بھی کئی سال سے التوا کا شکار تھا، احسن اقبال

Events

Picture of the Event

Image 1

Image 2

Image 3

Image 4

Dated : 7 February 2017

National Transport Policy and Master Plan

Event Venue : Marriot

Dated : 7 February 2017

Government of Pakistan kicked-off a 2 year project to formulate the National Transport Policy which will cover railways, roads, ports and shipping, aviation, and logistics services. The project seeks to create a safe, efficient and sustainable transport system to realise Pakistan’s Vision 2025. Pakistan envisages a comprehensive national transport policy and master plan that will help cut travel time and costs. It will boost the country’s economic outlook by positioning Pakistan as a regional hub for trade and business. The Government of the United Kingdom, through its Department for International Development (DFID), is funding this project under its Pakistan Economic Corridors Programme (PECP). This project will be administered by the Asian Development Bank (ADB). The National Transport Policy complements co-financing by DFID and ADB for roads in Balochistan, Khyber Pahtunkhwa and Punjab. DFID and ADB are also supporting Sindh and Punjab to develop more commercially viable public private partnerships so more private finance is available to meet Pakistan’s infrastructure needs. At the project inception workshop held in Islamabad, Joanna Reid, Head of DFID Pakistan, and Werner E. Liepach, Country Director of the ADB, joined Ahsan Iqbal, Minister of Planning, Development and Reform, to underscore the importance of an effective transport policy that will facilitate more local and regional trade, create jobs and boost economic growth. In his remarks, Ahsan Iqbal, Minister of Planning, Development and Reform said: “With the substantial expected investment in infrastructure under CPEC in the coming years and increased proposed development in infrastructure projects to meet the targets set in FYP 2013-18 and Vision 2025, it is extremely important that we formulate a National Transport Policy which not only addresses the transport sector issues but is inclusive and all stakeholders are taken on board.” Talking about the initiative, Joanna Reid, Head of DFID Pakistan, said: “A National Transport Policy will complement government efforts to improve transport and trade infrastructure. This will improve local and regional trade. Well planned, safe, better maintained and regionally connected transport infrastructure is the key to unlocking the economic growth potential of Pakistan. The new policy should work for all Pakistanis including women and girls and it should be climate smart to truly meet Pakistan’s Vision 2025”. Werner E. Liepach, ADB Country Director, said: “Inefficiencies in the performance of the transport sector costs Pakistan’s economy 4–6% of gross domestic product every year. ADB and other partners have been assisting Pakistan address the transport infrastructure deficit, but such infrastructure investment needs to be backed with the institutional improvement and policy intervention” Pakistan suffers from inadequate and poor quality transport infrastructure which is estimated to cost the economy between 4-6% of GDP. A more coherent approach to transport planning and maintenance including railway, roads, ports and airports will help reduce the time and cost of transport in Pakistan. It will also improve road safety reducing the number of lives lost in road accidents. This policy will formulate a holistic vision and prioritised action plan to upgrade Pakistan’s transport sector offering long term opportunities for all transport modes. Improvement of road safety programs, road asset management systems, scaling up resources for better road design and maintenance, and supporting multi modal transport to facilitate trade within Pakistan and with its neighboring countries, are other key targets of the initiative.